tirsdag 8. desember 2009

Mauren

Hva er lyrikk? Jo, lyrikk er en sjanger hvor tekstene er satt opp på spesielle måter. De lyriske tekstene er delt opp i to kategorier; sanglyrikk og boklyrikk. Det sier seg kanskje selv hva som er forskjellen, sanglyrikk er tekster vi kan sette melodi til og har rytme hele veien, mens boklyrikk er mer uavhengig av rytme. Jeg leser ikke så mye dikt at det gjør noe, men jeg hører mye på musikk. Sangtekstene er jo lyriske tekster, vel og merke.

Det diktet jeg vil velge å trekke frem i mitt blogginnlegg er diktet ”mauren” er skrevet av den kjente lyrikeren Inger Hagerup. Inger Hagerup (1905-1985) skrev mange diktsamlinger og debuterte med ”Jeg gikk meg vill i skogene” i 1939, og skrev dikt helt frem til sin bortgang i 1985. Jeg har valgt å trekke frem et av de mest kjente:

Mauren

Liten?
Jeg?
Langtifra.
Jeg er akkurat stor nok.
Fyller meg selv helt
på langs og på tvers
fra øverst til nederst.
Er
du større enn deg selv
kanskje?

Dette diktet valgte jeg fordi det er greit og enkelt og jeg mener jeg forstår hva meningen med diktet er. I tillegg til dette er dette diktet det jeg har vært mest borti og har best kjennskap til, både på ungdomsskolen og barneskolen.

Jeg tror budskapet i diktet er at du ikke skal oppføre deg som om du skulle være noe bedre enn andre og ikke tro bedre om deg selv enn andre. En maur føler seg vel veldig liten der vi mennesker og dyr tramper over dem hele tiden, men i dens eget samfunn er mauren akkurat så stor som den trenger å være, verken større eller mindre. Slik er det jo med oss mennesker også, der vi føler vi hører hjemme, føler vi oss også like som de andre, verken mer eller mindre.

1 kommentar:

  1. synes du fikk bra frem hva lyrikk egentlig er, med tanke på at det er veldig vanskelig å sette ord på.

    kjempe søtt dikt også! :)

    SvarSlett