onsdag 16. desember 2009

Varm og sur?

Generell informasjon om filmen Flammen og sitronen

Lengde: 2 timer

Aldersgrense: 15 år

Regissør: Ole Christian Madsen

Årstall: 2008

Skuespillere: Jesper Christensen, Hans Zischler, Mads Mikkelsen, Lars Mikkelsen, Christian Berkel, Stine Stengade.

Sjanger: Drama og spenning

Flammen og Sitronen handler om to danske frihetskjempere kalt Flammen og Sitronen under andre verdenskrig. I starten og utover i filmen blir de fremstilt som helter for motstandsgruppene i Danmark, men etter hvert blir de ikke lenger sett på som slike helter som de var før, grunnet at de dreper for mye og at det ikke passer inn hos politikken innenfor motstandsgruppene. Ved de forskjellige drapene ser vi også at flere uskyldige blir drept og såret, noe som jeg syns det virker som påvirker Flammen og Sitronen.

Skuespillerprestasjonene syns jeg er veldig fine i denne filmen, fordi de spiller så godt og greier å få frem hvordan det var under krigen på en troverdig måte. Skuespillerprestasjonene i denne filmen mener jeg er veldig positivt for opplevelsen av filmen, fordi det virker som at de virkelig har satt seg inn i hvordan det var å være motstandsfolk under andre verdenskrig.

Historien i filmen er god, på den måten at den er basert på en sann historie. Det gjør det også enklere for oss som ikke levde under krigen, å få en innblikk i hvordan det faktisk var, og hvordan faktiske personer levde.

Flammen og Sitronen kan sammenlignes med den norske filmen Max Manus, som også handler om motstandskampen under andre verdenskrig, bare i Norge.

Jeg syntes denne filmen var en god film, for den klarte å få frem til meg hvordan det var under andre verdenskrig, og miljøet i filmen fikk meg til å virkelig sette meg inn i filmen , og hvordan det var på den tiden. Jeg anbefaler virkelig denne filmen, for de som er interessert i filmer som omspenner virkelighet, action og kjærlighet.


Informasjon om lengde, årstall, regissør etc. fikk jeg herfra


1 kommentar:

  1. Hadde nok ønsket litt mer utfylende spessielt rundt hvem Bent og Jørgen er og at de faktisk er basert på ekte personer.

    SvarSlett